Ikonografia Fryderyka Chopina

O autorze

Rafał Odrobina

Pianista, historyk sztuki, pedagog, założyciel Studia ARS-MICA.

Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Tomaszowie Mazowieckim w klasie fortepianu prof. Elżbiety Marciniak. Następnie studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Lidii Kozubek. W 1997 roku, wyróżniony przez Katedrę Fortepianu, reprezentował uczelnię na Koncercie Dyplomantów AMFC, wykonując z orkiestrą V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena (dyr. Janusz Powolny).

W Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem Międzywydziałowy Kurs Kameralistyki w  klasie prof. Barbary Halskiej.

Kolejne studia magisterskie odbył w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, kończąc je z wynikiem celującym. Jako historyk sztuki zajmuje się ikonografią muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem ikonografii chopinowskiej.

W 2001 roku został laureatem II nagrody oraz zdobywcą Nagrody Specjalnej za Najlepsze Wykonanie Utworu Kompozytora Polskiego w V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego.

Występuje jako solista i kameralista na terenie kraju (niemal wszystkie filharmonie polskie) i za granicą (Niemcy, Wielka Brytania, Węgry, Belgia, Stany Zjednoczone - Nowy Jork). Koncertuje i dokonuje nagrań z artystami Filharmonii Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej i Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Przez wiele sezonów artystycznych współpracował z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej.

Jest pedagogiem i jurorem konkursów pianistycznych. Jako nauczyciel pracował m.in. w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie (1998-2002).

Jego muzyczna działalność obejmuje również aranżację i transkrypcję (m.in. dzieł operowych na potrzeby teatru, utworów na chór). Jest autorem scenariuszy i opracowań muzycznych do przedstawień dramatycznych i programów poetyckich, przygotowywanych wspólnie z aktorami (m.in.: Krzysztofem Kolbergerem, Anną Romantowską, Dariuszem Jakubowskim, Krzysztofem Gosztyłą, Anną Nehrebecką, Lidią Sadową, Anną Grycewicz, Przemysławem Stippą, Leszkiem Zduniem).

W 2010 roku dokonał  opracowania sztuk Stanisławy  Fleszarowej-Muskat tworząc spektakl o Fryderyku Chopinie "Pożegnalny koncert". W 2011 napisał monodram o Wacławie Niżyńskim „Boży błazen”. Od 2011 gra rolę Schmidta w sztuce Paula Barza "Kolacja na cztery ręce" w reż. Leszka Zdunia. W 2013 został zaproszony do projektu "Etnofonie kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski" p. kier. Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Poza repertuarem klasycznym występuje z recitalami muzyki filmowej, na których wykonuje kilkadziesiąt utworów we własnych aranżacjach.

…minus formaliter…

Kiedy nie ćwiczy na fortepianie: czyta, przycina iglaki w ogrodzie, wędruje po lesie lub maluje obrazy. Interesuje się historią broni białej i amatorsko uprawia szermierkę. Od kilkunastu lat planuje zakup charta. Cieszy się każdą chwilą spędzoną z Żoną i Córeczką.


                         


Copyright © 2015. All Rights Reserved